کی پاپ (K-pop) مخفف سبک پاپ کره ای یا موسیقی محبوب کره ای است. اصطلاح کی پاپ به سبک پرطرفداری از موسیقی اشاره دارد که مبدا آن کشور کره جنوبی است. با این که کی پاپ مدرن از اوایل دهه 90 میلادی وجود داشته؛ اما محبوبیت جهانی این سبک موسیقی به سال 2012 برمی گردد که آهنگ محبوب Gangamstyle از خواننده ای به نام Psy به اولین ویدئوی یوتیوب با بیش از یک میلیارد بازدید تبدیل شد.

هم اکنون کیپاپ تبدیل به یکی از ژانر های موسیقی گشته که در اون از همه نوع و ژانر موسیقی استفاده میگردد

اولین بار ایده ی کی پاپ در سال 1992 و توسط گروهی از رقصنده های هیپ هاپ از کره جنوبی پایه ریزی شد که معروف به Seo Taija and boysبودند.آن ها تک آهنگ “Nan Arayo” (I know) را در یک مسابقه استعدادیابی تلویزیونی اجرا کردند. نه تنها در مسابقه پیروز نشدند، بلکه پایین ترین امتیاز را از داوران گرفتند.

با این وجود، بعد از اولین پخش این آهنگ، “Nan Arayo” به سرعت به پرطرفدارترین آهنگ در جدول تک آهنگ های کره جنوبی تبدیل شد و به مدت 17 هفته در راس جدول باقی ماند! Seo Taija and boys اولین گروهی بودند که به طور علنی موسیقی پاپ سبک آمریکایی را با فرهنگ کره شمالی ادغام کردند. این گروه سبکی از موسیقی خلق کردند که با پرداختن به موضوعاتی مانند سانسور، مد و سیستم آموزشی پایین تر از حد استاندارد، هنجارهای سنتی کره جنوبی را به چالش کشیدند.

Seo Taiji and Boys به طور رسمی در سال 1996 از هم جدا شدند. هرچند قبل از این که از هم جدا شوند، شیوه های قدیم موسیقی سبک کره جنوبی و استانداردهای اجرا را تغییر داده بودند. این اتفاق به سایر هنرمندان تازه کار اجازه داد که خلاقیت خود را به چالش بکشند و موانع را از سر راه بردارند. چندسال بعد، چند استودیوی جدید روی کار آمدند: SM Town در سال 1997، JYP Entertainment در سال 1997 و YG Entertainment در سال 1998. به طور کلی، این سه استودیو سرآغاز راهی بودند

به طورکلی، کی پاپ با فرآیندی شروع می شود که روی تامین استعداد، آموزش و اولین اجرا تمرکز می کند. چون شرکت های سرگرمی دوست دارند که اولین اجرای ستاره های کی پاپ حدود سن بیست سالگی باشد، اغلب کارآموزانی با رده ی سنی ده تا بیست سال استخدام کرده و به کار می گیرند.

این افراد معمولا مثل سایر دانش آموزان به مدرسه می روند. با این حال، معمولا کارآموزان کی پاپ بخش قابل توجهی از زمان اضافی قبل یا بعد از مدرسه را صرف رقص و آواز می کنند. در این مرحله، آن ها معمولا به عنوان اعضای متبحر شرکت به حساب نمی آیند بلکه کارآموزانی آزمایشی هستند که با تمام سعی خود برای رسیدن به اولین اجرا می جنگند. البته نه اینکه واقعا با هم بجنگند، یعنی به سختی تلاش می کنند!

 

از معروف ترین گروه های کیپاپ که شهرتی فضایی و باور نکردنی دارند میتوان به : bts , black pink , exo , nct , twice , got7 و ... اشاره کرد